miercuri, 1 aprilie 2009

Puseul de creştere


În primul an de viaţă bebeluşii vor creşte cu o rată uimitoare. Din momentul în care vin pe lume şi sunt hrăniţi ei cresc. Vor fi perioade când bebeluşul va creşte cu o rată mult mai mare faţă de normal. Aceste perioade sunt cunoscute sub numele de pusee de creştere perfect normale pentru bebeluşii sănătoşi.
În timpul unui puseu de creştere bebeluşul alăptat pare să fie extrem de înfometat şi nesatisfăcut, îi creşte apetitul sau doarme des şi puţin. Dorinţa lui este de a suge mai des, chiar şi după 10 minute de la ultimul supt. Pe perioada puseului de creştere un bebeluş care nu se mai trezea noaptea poate reveni la treziri pentru a se hrăni.
Puseele de creştere intervin în perioade diferite, în funcţie de copil. Primul puseu este posibil să se înregistreze după 7-10 zile de la naştere, următorul la 2-3 săptămâni, 4-6 săptămâni, 3 luni, 4 luni, 6 luni, 9 luni. După primul an de viaţă, ritmul miraculos de creştere va deveni mult mai lent. Durata unui puseu poate fi de la 2 zile până la 7 zile. Din păcate, poate fi extrem de obositor pentru mamă, mai ales dacă există şi alţi copii în familie. Dar lucrurile se vor aşeza de la sine, mama trebuie să realizeze că astfel producţia de lapte va creşte, deci oferta va fi în funcţie de cerere. Este un semn că bebeluşul vrea mai mult lapte.
Din păcate, cunosc foarte multe mame care din lipsa informaţiei, din cauza medicilor pediatrii, din cauza presiunii celor apropiaţi şamd au suplimentat cu lapte praf sau au încep diversificarea (prea timpuriu) pe motiv că laptele nu este suficient, bebeluşul e agitat, "moare" de foame, stă numai la sân, laptele nu mai e consistent.
Unii specialişti consideră că puseul de creştere are două scopuri: suplimentarea caloriilor necesare pentru dezvoltare şi reglarea producţiei de lapte pentru satisfacerea necesităţii creşterii bebeluşului.
Unii bebeluşi pot, pur şi simplu, să simtă o nevoie mai mare de a mânca în unele zile, aşa cum şi noi, adulţii, simţim uneori.
Cu fiecare hrănire la sân prolactina se produce, iar corpul va ştii să producă mai mult lapte. Prolactina are un nivel maxim în primele ore ale dimineţii şi se recomandă alăptarea bebeluşului la cerere, în special pe timpul nopţii pentru a se ajunge la un nivel ridicat al producţiei de lapte.
O regulă pentru a ajuta mama ar fi să nu se mai uite la ceas pentru a nu mai ştii cât a trecut de la ultima alăptare sau cât durează un supt sau de câte ori s-a trezit pe noapte.
Ascultaţi-vă copilul, puneţi-l la sân ori de câte ori cere, satisfaceţi-i nevoia de creştere!
Nu permiteţi ca un puseu de creştere să vă scadă încrederea în dvs. în ceea ce priveşte alăptarea. Permiteţi să vă crească încrederea în capacitatea de a citi nevoile copilului. Încrederea vă va fi recompensată cu o producţie lactată crescută, cu un copil fericit cu nevoi satisfăcute şi cu faptul că mama a fost isteaţă pentru că şi-a ascultat pruncul, el ştiind întotdeauna ce este bun: laptele matern!

18 comentarii:

  1. Postarea asta este AUR! Ar trebui s-o citeasca fiecare femeie, inca din perioada cand e inca gravida. Daca macar in treacat un cadru medical ar spune-o, ce bine ar fi.
    Mami, toata stima!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ar trebui sa o citeasca si bunicile si tatii...:d
      nota 10 pt articol... deja ma simt mai bn

      Ștergere
    2. Corect spus!!!Eu cu toate ca am avut momente cand nu stiam ce sa ai mai fac fetitei,era agitata si plangea,momente in care repede te gandesti ca numai ai lapte de ajuns pentru copil....dar am incercat sa nu trec repede la asta si sa am avut incredere in mine...ar trebuii sa citeasca si cei invarsta sau parintii socrii...si sa nu se ajunga atat de repede la diversificare sau laptele matern....

      Ștergere
    3. Corect spus!!!Eu cu toate ca am avut momente cand nu stiam ce sa ai mai fac fetitei,era agitata si plangea,momente in care repede te gandesti ca numai ai lapte de ajuns pentru copil....dar am incercat sa nu trec repede la asta si sa am avut incredere in mine...ar trebuii sa citeasca si cei invarsta sau parintii socrii...si sa nu se ajunga atat de repede la diversificare sau laptele matern....

      Ștergere
  2. tin minte ca in primele 2 luni ma uitam si eu la ceas.. dar nu in sensul de a programa alaptarea, ci de a-i invata ritmul copilului..
    inutil, bineinteles! :)*
    trimit si eu articolul pe mail proaspetelor mamici din agenda mea ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. @Germina, ar trebui, asa e! Puseul pare un lucru banal, dar cand ma gandesc cate mame au renuntat la alaptat sau au introdus LP pe motiv ca nu mai au lapte sau ca nu ii mai ajunge copilului cand de fapt pusul la san mai des era cheia, devine important.Multumesc!
    @Gratiela si eu tot cu ceasu', ce sa-i faci...... copilul intotdeauna stie, trebuie doar ascultat.

    RăspundețiȘtergere
  4. Minunat articol! Asa se mai desteapta unele mame incepatoare ca mine! Stiu sa il schimb, stiu sa ii fac baie, dar la capitolul alaptat am auzit nu stiu cate povesti...cu program de 15 minute la un san. Mihai al meu are zile in care zici ca e "ora exacta" si are zile in care daca as putea sa il lipesc de mine sa stea cu tatza in gura ar fi bine. Foarte intersant ce ai scris aici. Nici un medic nu mi-a spus lucrurile astea!

    RăspundețiȘtergere
  5. Excelent articol! A venit la momentul potrivit. Fetita mea are aproape 4 saptamani si de la 2 saptamani ma tot chinui ca voia la san din ora in ora. Medicul pediatru a zis sa nu o mai pun la san din ora iin ora ca are colici si de aia plange... De cele mai multe ori am ascultat-o (pe fetita) si am pus-o la san pana adormea. Medicii...

    RăspundețiȘtergere
  6. Am trait si eu pe pielea mea un alt puseu de crestere cu fetita - probabil cel de 3-4 saptamani... cum am de pasit? am pus non stop la san ca plangea cand o lasam jos... nu, nu ,nu avem colicii, nu e de la burtica. Cum mi-am dat seama? o luam in brate si o vedeam cum cauta sanul de fiecare data... si asa vreo 2 zile am tinut-o mufata mai mereu. Acum are pauzele ei de somn de 1-2 ore... chiar si 4 uneori.... asadar curaj mamici, nu cedati. E greu, ai senzatia ca ramai fara sau ca numai produci lapte, dar nu uitati bebe e cel care stimuleaza lactatia.
    Este foarte obositor si greu, dar incredere si forta.
    Multumesc Rox pentru articol si fetelor de pe AP ca m-au incurajat enorm zilele astea. puup

    RăspundețiȘtergere
  7. Adevarat si f. Corect articolul. Spun asta dupa 2 copii alaptati exact in aceleasi conditii: cu ore intergi de supt in prima luna, cu puseuri de crestere, cu bunici care au crescut si ele copii si au senzatia ca stiu totul, exact cum e mentionat in articol. Eu am vrut sa fiu pregatita si cand am ramas insarcinata cu primul copil am facut cursul despre alaptat si diversificarea alimentatiei, a fost "mina de aur" cu informatii esentiale despre aceste probleme. A fost si un f bun motiv sa nu le permit bunicilor sa intervina in aceste aspecte ale cresterii copilului. Cu toate acestea a fost o perioada grea la inceput dar am 2 copii care au fost alaptati pana la cca 1 an si tin sa mentionez ca baietelul mai mare care acum e in ultimul an de gradinita a avut cca 4,5 raceli usoare in toata perioada gradinitei, fara a trece prin ceea ce se spune teribilul prim an de gradinita in care merge o saptamana si 2 e acasa bolnavior. Sunt convinsa ca alaptatul a fost prima bariera impotriva imbolnavirilor, urmata desigur, mai tarziu, de multa vit. C, catina si miere. Personal sugerez mamicilor care nu reusesc dintr-un( refuz noua a-gramatica in care ar trebui sa scriu intr-un cuvant) motiv sau altul sa faca un curs in cauza, sa NU RENUNTE ATAT DE USOR, sa citeasca de 100 de ori articolul acesta si Dr. Spock , sa lase copilul sa conduca acest "proiect" si sa-l alapteze chiar si dupa 10 min. Daca e cazul. Vor avea copii fericiti si sanatosi, fizic si emotional. Succes !!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Imi pare foarte rau ca nu am citit articolul mai devreme si ca nu mam informat destul...am ascultat de babele binevoitoare si am introdus lp in alimentatie p motiv ca nu se satura dar dupa un ti
    mp nu a mai vrut sanul..acum are 1 luna jumate si d o saptamana ne luptam sa ia sanul...iau galactogil si ceai d chimen non stop si il pun la san non stop...zi si noapte...mai nou doarme cu mine cu titi in gura...imi pare enorm d rau ca aproape 2 sapt nu a vrut titi...acuma speram sa eliminam definitiv lp si sa continuam cu titi...sper sa reusim...ziua nu mai prea papa lp iar noaptea doarme cu ea...suge cat vrea...ar fi frumos ca in maternitate sa existe cineva care sa iti explice toate astea...nu sa ii infunde cu completare ca "nu se satura...."...va multumesc pt articol.

    RăspundețiȘtergere
  9. E foarte bun articolul eu la 6 luni am patit asta..dar ce se intampla cand acest puseu de crestere depaseste 7 zile la eu dupa 2 sapt nu am mai rezistat si i-am dat lp ...copilul meu nu vroia sa mai suga desi lapte aveam destul sugea pana adormea si se trezea peste 30 de minute el care dormea 3 ore si nu mai vroia sa mai suga deloc pana la urmatoarea masa cum avea el programul asa ca depinde si de copil degeaba ma chinuiam eu sa il pun la san ca el nu vroia intre mese asa sa format singur de mic..imi parea extrem de rau sa vad ca am lapte si nu stiam cum sa il fac sa doarma si sa pape si intre mese adica de cate ori ii era foame era mereu maraiit si palngea ca nu dormea cat trebuia

    RăspundețiȘtergere
  10. Foarte utila informatia, intr-adevar dar observ ca in multe articole si chiar si in acest post se vorbeste prea putin despre momentul "cedarii", momentul in care mamica, influentata sau nu de terti, nu mai are efectiv solutie la comportamentul bebelusului care, desi pus la san din ora in ora si din 30 in 30 si oricand plange " a foame" nu se mai calmeaza. Cere sanul dar il respinge dupa cateva secunde, trage cateva secunde dupa care se smulge de la san si plange rosu ca un rac si chircit, apoi cu greu revine, apoi iar il apuca mica criza si tot asa, inecandu-se si nehranindu-se. Nimeni nu mentioneaza momentul in care la a treia serie de pus la san din 30 in 30 de min max copilul nu obtine nimic din san (cantarit, observi cu stupoare un 0 crestere pe cantar), moment care contribuie la cedare. Asta s-a intamplat tuturor care au depasit puseul de crstere fara sa ofere lp? Cum ati reusit? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E mai veche întrebarea dar las un răspuns pentru alte mămici care poate vor căuta răspunsuri. Unii bebeluși au momente când fac greva suptului. E un moment dificil pentru proaspetele mămici. Eu la primul copil nu am știut și s-a înărcat. Ulterior am auzit despre acest refuz al bebelușului. Căutați pe Google mai multe informații. Răbdare, răbdare și nu renunțați! Cel puțin cele care vă doriți cu adevărat să alăptați. Ulterior veți regreta și nu veți mai putea da timpul înapoi.

      Ami

      Ștergere
  11. Poate sa mai aiba copii pusee de creștere la un an si jumătate?

    RăspundețiȘtergere
  12. Poate sa mai aiba copii pusee de creștere la un an si jumătate?

    RăspundețiȘtergere
  13. Bună! Am observat ca postati multe subiecte interesante în special pentru mămicile debutante. Sunt si eu una dintre ele si am creat un canal youtube unde urmăresc cum fetița mea descoperă lumea. Puteti accesa primul videoclip aici, si subscribe pentru a urmări restul. Mulțumesc! https://m.youtube.com/watch?v=uhTAtNnZnnk

    RăspundețiȘtergere